
De 5 manieren waarop klantgerichtheid je omzet verdubbelt
Zo simpel. Zo belangrijk. Zo vaak vergeten.
Het is een enorme blinde vlek in veel bedrijven. De open deur die het meest voorbij gelopen wordt. En dat terwijl de meeste ondernemers (veel) meer omzet willen. Klantgerichtheid is de meest onderschatte groeifactor. Wie klantgerichtheid géén prioriteit maakt, laat enorm veel omzet liggen. Klantvriendelijke teams zijn eh… vriendelijk, maar niet altijd commercieel. Klantgerichte teams begrijpen wat jullie klant écht nodig heeft. Zo zorgen ze voor méér verkoop, méér loyaliteit en méér aanbevelingen. In deze blog vind je dé 5 manieren om met klantgerichtheid jullie omzet te verdubbelen.
1. Omzet verdubbelen dankzij deze mindset
Er is maar één iemand die bepalend is voor jullie omzet. De klant. Omzet verdubbelen begint daarom met een simpele en radicale mindset: De klant op één. Hoe bijzonder is het dat een (potentiële) klant júllie belt, mailt of júllie zaak binnenloopt? Met alle concurrentie komt hij toch naar jullie. Wow! Het is aan je team om díe klant te winnen. Dat vraagt om een team dat weet, wij maken het verschil. De 6⭐mindset is het begin. Omzetgroei is het gevolg.
2. Meer klanten dankzij verbinding
Geen klik = geen klant. En al helemaal geen herhaalaankoop. Gastvrijheid is de kunst om elke klant zich gezien en welkom te laten voelen. Niet éérst nog even een taak afmaken, maar élke potentiële klant dírect aandacht geven. Verbinding maken. De klik creëren. Klanten voelen het verschil meteen. Gastvrijheid is de basis voor een succesvolle verkoop. Meer klanten dankzij verbinding. Omzet verhogen? Begin bij 6⭐gastvrijheid.
3. Verkoop wat de klant nodig heeft, niet wat hij vraagt!
Een voorbeeld: Een klant zegt: “Ik zoek een stofzuiger.” Je verkoper adviseert een Dyson steel-stofzuiger. Hij besteedt maar liefst 10 minuten aan het opsommen van de vele productvoordelen. Maar wat nou als de klant stofzuigen háát? Een klantgerichte verkoper geeft níet direct advies, maar vraagt eerst: “Wat vind je eigenlijk van stofzuigen?” Binnen 1 minuut heeft hij achterhaald dat de klant wel om een stofzuiger vraagt, maar een robotstofzuiger nodig heeft. En dán volgt het beste advies op basis van de échte behoefte van de klant. Wij noemen het ontdekken van de vraag achter de vraag ‘Flirten met de klanten’. Slimme vragen stellen levert altijd meer op dan slimme verkooppraatjes.
4. Superblij maken = verhogen omzet
Klantvriendelijke teams geven de klant wat hij vraagt. Klantgerichte teams geven de klant wat hij nodig heeft. En écht klantgerichte teams geven de klant wat hij allemaal nodig heeft. Toen ik een nieuwe – electrische- auto ging kopen, dacht mijn verkoper goed met me mee. Hij vond dat ik de auto móest upgraden met de snellaadfunctionaliteit. Was de auto + de snellaadoptie duurder? Ja. Maar ben ik er blijer door? 100%! Dat is geen verkooptruc. Dit is de kunst van het ontzorgen. Ontzorgen = superblij maken = extra omzet! Van blinde vlek naar superblije klant.
5. De snelste manier naar meer omzet genereren
Veel salesteams doen hun stinkende best tot aan de aankoop… en dan stopt de magie. Terwijl juist daar zó veel winst ligt. De laatste herinnering bepaalt de klantretentie. Het is geen toeval dat de klantreis bij IKEA eindigt met iets lekkers voor weinig. Zo creeert IKEA bewust een Peak-End. Hoe leuk is het als je zowel de klantreis bewust eindigt met een ‘hoogtepunt’ en de klant na een tijdje verrast met een telefoontje. Gewoon, om even in te checken. Waarom? Omdat klantretentie 5-7x goedkoper is dan acquisitie. En blije, trouwe klanten? Die zorgen voor gratis reclame én meer omzet. Elke dag weer.Klantretentie is de nieuwe acquisitie
Omzet groei begint met klantgerichtheid
Je omzet verdubbelen? Begin bij de klant op één zetten. En vooral: je team. Zij zijn de sleutel tot hogere conversie, hogere bestedingen én terugkerende klanten. Klantgerichtheid is niet moeilijk, maar je team moet het wel dóen.
Wil je de omzet verdubbelen en meer blije, trouwe klanten en blije teams? Plan dan snel een (virtuele) koffie met ons!