
5 signalen dat je team een salesboost nodig heeft
Je weet dat er meer in zit. Maar ondertussen verliezen jullie elke dag klanten, besteden klanten te weinig en het aantal nieuwe klanten is te laag. De omzet valt tegen en je teamvoelt de druk. Niet scherp. Niet gefocust.
Als ondernemer of manager in het MKB herken je het direct:
Waarom doen ze niet gewoon wat logisch is?
Waarom worden kansen niet opgevolgd?
Waarom lukt het niet om te verkoop echt te verhogen?
Je bent niet de enige. Dit zijn de 5 signalen dat jouw team toe is aan een serieuze salesboost.
1. Jullie zeggen dat de klant op één staat. Maar niet heus.
“We zijn superklantgericht!” zeggen veel bedrijven. Tot je kijkt naar de praktijk. Want als ‘taken’ hoger op de prioriteitenlijst staan dan de klant aandacht geven dan weet je genoeg.
De klant staat op één. Op papier. Maar in gedrag? Bijzaak. Een klantgerichte cultuur begint bij het leiderschapsteam. Maak de klant écht belangrijk. Herhaal het vaak.
Als je wil dat je team de klant écht op één zet, dan is het cruciaal dat jullie ‘leaden by example’
2. Je team mist het moment dat telt: het begin
Een potentiële klant stuurt een mail, belt of staat bij jullie in de zaak. .
Wat gebeurt er dan?
Precies. Niks.
Eerst nog even dat mailtje afmaken. Die offerte bijwerken. Die vergadering voorbereiden.
n zo verspeelt je team in 10 seconden (wederom) een zakelijke kans.
Sales = aandacht. Aandacht = conversie.
Zonder aandacht, geen gesprek. Zonder aandacht, geen omzet.
Wil je de verkoop en omzet verhogen? Dan begint het bij de potentiele klant direct aandacht (en prioriteit) geven.
3. Klantgesprekken gaan nergens over
Stelt jouw team wel genoeg vragen? En stellen ze dan de juiste vragen? Of geven ze vooral informatie en standaardadvies?
De klant vraagt om X, dus hup: product X.
Maar… wat is de échte vraag? Wat is de context? Waarom nu? Waarom bij jullie?
Als je team die vragen niet stelt, kúnnen ze simpelweg geen goed advies geven. Dan geef je gewoon informatie en ‘denkt de klant er nog over na.’
Want die klant? Die haalt het écht goede advies dan wel bij de concurrent.
Tijd voor training en coaching. Zodat jouw team góede vragen leert stellen, leert doorvragen en het beste advies geeft.
4. Je team denkt niet mee met de klant en laat omzet liggen
Veel teams gaan ervan uit dat de klant precies weet wat hij nodig heeft. Dus: klant vraagt om product X, dan leveren we product X. Punt. Maar als je team niet doorvraagt, niet meedenkt en geen opties laat zien, laat je omzet liggen. En niet zo’n beetje ook.
Upsell en cross-sell ontstaan juist door mee te denken in het belang van de klant. Door te laten zien welke extra’s het resultaat beter, makkelijker of leuker maken. Het gaat niet om ‘iets aansmeren’, maar om waarde toevoegen. Als jouw team dat niet doet, haalt de concurrent die kans graag binnen.
5. De laatste indruk is een gemiste kans
In veel teams zie ik het gebeuren: gesprek afgerond, “Bedankt hè… doei”. En hup, weer door naar de volgende klant alsof het een lopende band is.
Maar de laatste indruk is vaak de herinnering die het langst blijft hangen. Als die koud en onpersoonlijk is, kan al het goede ervoor in één klap verdwijnen. Een sterke peak-end betekent: afsluiten met iets extra’s. Een persoonlijke noot. Een verrassing. Een beetje service dat nét verder gaat dan verwacht. Dat is wat klanten onthouden en waardoor ze terugkomen én meer besteden. Laat de laatste indruk dus geen bijzaak zijn, maar je geheime wapen voor loyaliteit en groei.
Herkenbaar? Mooi. En wat gaan jullie ermee DOEN?
Je herkent het. Dat is stap één. Maar als je blijft doen wat je deed… dan blijf je krijgen wat je kreeg.En eerlijk, dan krijg je steeds mínder dan je altijd kreeg…
Een salesboost begint bij actie! Niet bij nog een overleg. Niet bij nóg een marketingcampagne.
Maar door met je team aan de slag te gaan.
Met focus op de klant. Aandacht en bovenal ACTIE.
Download nu gratis: De 7 meest gemaakte fouten in sales
Herkenbaar. Soms een beetje Pijnlijk. En vooral: onwijs praktisch.
Want sales verbeteren is geen rocket science. Maar je moet het wél DOEN.