
Een duurzame klantrelatie voor meer ROI
Zóveel moeite voor de liefde… en zó weinig voor je klanten?
Je trouwt toch ook niet met de eerste de beste leuke man of vrouw? Je wordt toch ook niet zomaar (beste) vrienden? Het bouwen van relaties kost tijd. Privé én zakelijk. En toch hopen veel bedrijven dat klanten al na één succesvolle ‘date’ roepen: “Jullie zijn geweldig, ik blijf voor altijd klant bij jullie!” Maar zo werkt het niet. Helaas. Als je een duurzame (klant)relatie wilt, moet je natuurlijk wel moeite voor de ander (blijven) doen.
Wat is een duurzame klantrelatie? Hint: het lijkt op de liefde.
Een duurzame klantrelatie is net als een goede vriendschap of echte liefdesrelatie. Die gaat veel verder dan klanttevredenheid. Het draait om wederzijds vertrouwen en trouw. Deze klanten kiezen niet voor de laagste prijs, ze kiezen voor het beste advies, de beste prijs en de relatie. Als jullie hen wel écht begrijpen en moeite voor ze doen, win je hun loyaliteit. En loyaliteit betekent én blije klanten en herhaalaankopen, hogere bestedingen én gratis mond-tot-mondreclame. Duurzame klantrelaties zijn dus niet alleen leuker, maar ook veel winstgevender.
Meer klantrelaties opbouwen?
Een relatie opbouwen doe je niet met gladde praatjes of scherpe ‘deals’. Niet met vrienden, niet met je partner, ook niet met klanten. Klantrelaties opbouwen begint met aandacht geven en oprechte interesse hebben. Door de juiste vragen te stellen, ontdek je samen wat de klant écht nodig heeft en bied je de oplossing die écht past. Net als in elke goede relatie draait het om geïnteresseerd zijn, elkaar vertrouwen, moeite doen voor de ander én samen lachen.
Hoe klantrelaties onderhouden.
Een klant krijgen is stap één. Maar klanten hóuden is de echte kunst. En net als in het echte leven, vraagt ook een klantrelatie om onderhoud. Een vriendschap houdt ook geen stand als je elkaar maar één keer per 5 jaar spreekt. Dus investeer in klanten die je wílt houden. Klantrelaties onderhouden betekent: aandacht geven, ook ná de aankoop. Laat jullie goede klanten weten dat je blij met ze bent. Zo ontstaat voor beiden iets bijzonders: een band. Een échte relatie.
De ROI van duurzame klantrelaties? Onbetaalbaar.
Een duurzame klantrelatie draait dus om veel méér dan tevredenheid. Het gaat om klanten écht blij maken. Net zoals je je vrienden en partner blij wil maken. Blije klanten besteden tot wel 16x meer. Ze kopen sneller de totaaloplossing, komen terug én nemen gratis nieuwe klanten mee. En blije klanten zijn léuke klanten. Ze geven energie, volgen adviezen op, en zorgen ervoor dat je team met nog meer plezier, trots en succes werkt.
Minder klantverlies = minder kosten.
Meer loyaliteit = meer marge.
Blije klanten = blije teams.
De ROI van duurzame klantrelaties is onbetaalbaar.
Wil jij meer klanten die blijven én blij zijn?
Wij geloven niet in ‘one-night-stands’. Klanten die je slechts een keer ziet of spreekt. Het kost toch bakken met tijd, geld en energie om steeds weer nieuwe klanten te werven? Het is toch véél leuker als klanten terugkomen?
Wil je meer goede klanten die blijven? Dan is dit het moment om in actie te komen. Stop met geld verbranden met het moeten blijven werven van nieuwe klanten, maar investeer juist in de klanten die jullie nu al hebben en graag willen behouden!
👉 Plan gerust een (virtuele) koffie met ons. We denken graag mee hoe jullie team van nog meer klanten loyale klanten en ambassadeurs maakt! Laten we samen in actie komen voor meer blije klanten en blije teams!