De ROI van klanttevredenheid
Je investeert waarschijnlijk elk jaar flink in marketing om nieuwe klanten binnen te halen. Maar hoeveel omzet laat je liggen bij je bestaande klanten? Het verhogen van de klanttevredenheid is de snelste en goedkoopste manier om de omzet te verhogen. Niet door harder te werken of nog meer geld uit te geven aan marketing maar door slimmer om te gaan met de klanten die jullie al hebben.
In deze blog lees je hoe je direct meer winst uit klanttevredenheid haalt.
Wat is klanttevredenheid?
Klanttevredenheid is niet mooi cijfer op een evaluatieformulier. Voor jou als ondernemer betekent klanttevredenheid: klanten die krijgen wat ze écht nodig hebben, zich gewaardeerd en geholpen voelen en daardoor vaker kopen, meer besteden en terugkomen.
Een tevreden klant krijgt wat hij vraagt. Een blije klant krijgt wat hij écht nodig heeft, ervaart persoonlijke aandacht en écht goed advies. Daarom blijft hij langer klant en creëert positieve mond-tot-mondreclame voor je bedrijf.
Juist in een vechtmarkt is persoonlijke aandacht en goed advies jouw onderscheidend vermogen. Hoe tevredener jullie klanten, hoe hoger de omzet en hoe lager de marketingkosten. Simpelweg omdat klanten terugkomen én gratis nieuwe klanten meenemen.
Waarom klanttevredenheid direct meer omzet oplevert
Een lage klanttevredenheid kost elke dag geld. Klanten kopen te weinig, ze komen niet terug én, misschien wel het ergste, ze maken slechte reclame. Gevolg: veel lost sales, hoge marketingkosten en een gefrustreerd team.
Is jullie organisatie gericht op het creëren van een maximale klanttevredenheid? Dan krijg je het tegenovergestelde: meer klanten door hogere conversie, hogere besteding per klant, hogere klantretentie en een klantenkring die continu groeit. Je team werkt met meer plezier, krijgt grip op het commerciële resultaat en jouw bedrijf onderscheidt zich nog meer Niet op prijs, maar op klantbeleving.
De keiharde cijfers achter een hoge klanttevredenheid
Elke ondernemer denkt in rendement.
Benieuwd naar de ROI van klanttevredenheid?
✅ +28% meer omzet bij bedrijven met een hoge klanttevredenheid
✅ 5x hogere bestedingen bij betere service
✅ Blije klanten besteden tot 16x meer dan tevreden klanten
✅ 81% van de blije klanten komt terug
✅ én beveelt je 8–9x gratis aan
Kortom: investeren in klanttevredenheid levert structureel meer op dan welke marketingcampagne ook. Het is dé manier om je omzet te verhogen zonder harder te werken of je prijzen te verlagen. YES!
Vijf gouden tips voor blije klanten én meer omzet
- Geef oprechte aandacht. Zonder aandacht geen klant. Zonder klantrelatie geen aankoop, laat staan een herhaalaankoop.
- Vraag door naar de échte behoefte. Door in gesprek te gaan ontdek je de échte klantbehoefte, waardoor je het beste advies geeft. Klanten blij maken is de converise verder verhogen
- Bied de totaaloplossing. Dit is de totaaloplossing, ontzorgen en de besteding verhogen
- Sluit af met een wow-moment. Overtref de verwachting en verras de klant, zodat de klant trouw en fan wordt.
- Geef nazorg. Geef je klant aandacht, ook ná de aankoop. ZO verhoog je de klantretentie
Met deze stappen verhoog je structureel de klanttevredenheid én de omzet.
Wat levert een hoge klanttevredenheid op voor jou als ondernemer?
Samen met je team de klanttevredenheid verhogen? Dan krijg je: +28% meer meer omzet door 5x hogere hogere bestedingen, fans die gratis nieuwe klanten meebrengen, een hogere Customer Lifetime Value en een team dat met trots het commerciële verschil maakt.
Benieuwd hoe je klanttevredenheid omzet in groei? Download gratis de 7 meest gemaakte fouten in sales.